In 2010 kwam Porsche met het idee om een kleinere versie van de zeer succesvolle Cayenne te gaan bouwen. In eerste instantie zou dit model ook de Cajun gaan heten, wat een geinige samentrekking is van Cayenne en Junior. Toch werd uiteindelijk gekozen voor de naam Macan wat het Javaanse woord is voor tijger. De Macan werd officieel geïntroduceerd in 2013 en in 2014 vonden de eerste leveringen plaats. De eerste van velen moet worden gezegd, sinds 2016 is de Macan namelijk ieder jaar het best verkopende model geweest van Porsche.
In 2018 werd de eerste officiële facelift geïntroduceerd van de Porsche Macan. Het chassis werd onder handen genomen en (helaas) kreeg elk model een OPF filter ingebouwd. Uiterlijke verschillen waren er ook in de vorm van nieuwe LED lichtunits, zowel voor als achter, met aan de achterzijde de bekende doorlopende lichtbalk.
De Macan wordt wel eens gekscherend een dure Audi Q5 genoemd, iets waar wij het absoluut niet mee eens zijn. Toegegeven, het platform, de wielbasis en de instapmotor zijn gelijk aan die van de Q5. Verder is de Macan echter zover doorontwikkeld dat er geen Q5 meer in te herkennen valt. Om te beginnen met de motoren, zoals gezegd is de snelste 4-cilinder uit de Q5 in de instapversie van de Macan gelepeld. In dit geval levert de motor echter geen 225 pk maar 245 pk. De eerste motor na de instapper betreft gelijk een dikke 3.0 liter V6 met een enkele turbo. De 2.9 liter motor uit de GTS en de Turbo is in de basis gelijk aan de 3.0 liter motor. Wegens de extra turbo die op deze motor is geschroefd moest er echter 0.1 liter cilinderinhoud plaats maken voor grotere koelkanalen. Waar de Cayenne het moet doen met een automaat met koppelomvormer zijn alle varianten van de Macan standaard gekoppeld aan de 7-traps PDK versnellingsbak van Porsche.
Onderstaand is een overzicht van de verschillende motoriseringen.
Uitvoering | Vermogen | Koppel | Motor | 0-100 km/h | Topsnelheid | Gewicht onbeladen |
---|---|---|---|---|---|---|
Benzine: | ||||||
Macan | 245 pk | 370 Nm | 2.0 liter turbo 4-cilinder in lijn | 6,7 s | 225 km/h | 1.870 kg |
Macan S | 354 pk | 480 Nm | 3.0 liter turbo V6 | 5.1 s | 254 km/h | 1.940 kg |
Macan GTS | 380 pk | 520 Nm | 2.9 liter twin-turbo V6 | 4,8 s (4,5 s) | 261 km/h | 1.985 kg |
Macan Turbo | 440 pk | 550 Nm | 2.9 liter twin-turbo V6 | 4,5 s | 270 km/h | 2.020 kg |
Porsche zelf beweert dat de Macan 'de eerste sportwagen onder de compacte SUV's' betreft, en eigenlijk kunnen we ze hier geen ongelijk in geven. Het typische, scherpe Porsche stuurgevoel in combinatie met de vierwielaandrijving en een set krachtige remmen geeft je een gevoel van vertrouwen achter het stuur wat maar weinig auto's bieden. De vlotte PDK versnellingsbak draagt hier ook zeker zijn steentje aan bij, al moet hier wel bij gezegd worden dat deze niet zo verfijnd is al de 8-traps PDK. Het sportwagen gevoel is wel iets waar je aan moet wennen. We zeggen het wel vaker bij Porsche modellen dat het rijden enigszins als nerveus kan worden ervaren en in onze ogen is de Macan hiervan het perfecte voorbeeld. Zeker met het standaard (niet-lucht geveerde) onderstel is de auto vrij stug, dit komt de sportwagen rijeigenschappen zeker ten goede maar is misschien niet helemaal wat je verwacht van een SUV. De optionele luchtvering pakt dit al een stuk beter op maar mist dan weer net dat stukje connectie met het asfalt wat het standaard onderstel biedt.
Qua motoren is de 4-cilinder instapmotor op zich voldoende voor de Macan maar je voelt wel dat het onderstel prima kan dealen met een stuk meer vermogen. Hierdoor voelt het blok een beetje tam en wil je soms net even wat meer power. De Macan S daarentegen is eigenlijk precies wat je wilt. Een stuk meer vermogen en de sensatie van een V6, tegen een prijs die dichter bij die van de normale Macan ligt dan van de GTS. De (bijna) 20 mille die je bespaart ten opzichte van een GTS biedt dan wat meer keuzevrijheid bij het aanvinken van opties.
Hoewel de rijeigenschappen anders doen vermoeden blijft de Macan gewoon een SUV, dit bekent dat de auto ook nog praktisch bruikbaar is. Er is voldoende ruimte voor 4 volwassenen om comfortabel te zitten en met een 500 liter grote bagageruimte kan je er ook nog prima mee op vakantie. Verder zijn de gebruikte materialen in de Macan van hoogwaardige kwaliteit en vormt het interieur een mooi geheel. Waar de nieuwe Cayenne en Panamera zijn uitgerust met het zogeheten Porsche Advanced Cockpit concept, wat bestaat uit een nieuwe tellerunit, middenconsole en PCM multimediaysteem, is de gefacelifte Macan enkel uitgerust met het laatstgenoemde PCM. Dit betekent een 12.3-inch groot scherm aangestuurd door de nieuwste software. Vanuit het systeem kan nagenoeg de hele auto worden bediend, dit betekent dus een gigantische hoeveelheid aan menu's en functies wat in onze ogen nog wel eens verwarrend en enigszins 'too much' kan zijn. De middenconsole is nog 'ouderwets' Porsche en heeft dus nog lekker veel knoppen. Het ziet er misschien wat minder strak uit maar het werkt in onze ogen wel fijner dan in de Cayenne en Panamera.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste min en pluspunten
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Sportauto waardige rijeigenschappen | Geen dieselmotoren beschikbaar |
Zitpositie van de bestuurder | Opties zijn prijzig en de lijst is oneindig |
Van alle gemakken te voorzien | Multimediasysteem is te uitgebreid |
Uitstekende V6 motoren | Voor het geld zijn er ruimere (premium) SUV's beschikbaar |
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de Porsche Macan . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
Problemen met de elektronica, zoals storingen in het infotainmentsysteem en problemen met de achteruitrijcamera. |
Problematische aandrijflijn, zoals storingen in de transmissie en het differentieel, vooral in de vroege modellen van de Macan. |
Enkele eigenaren hebben ook geklaagd over problemen met de ophanging, waaronder een knarsend geluid bij het nemen van bochten of het rijden over hobbelige wegen |
Elk premium merk heeft tegenwoordig een compacte SUV in hun gamma, dit betekent dat de Macan een hoop concurrentie heeft. De meest voor de hand liggende zijn natuurlijk de Audi Q5, waar de Macan op gebaseerd is, en de BMW X3. Maar ook de Mercedes GLC, Jaguar F-Pace en Alfa Romeo Stelvio kunnen tot de competitie worden gerekend. Zeker laatstgenoemde is op het gebied van rijdynamiek een waardige tegenstander echter is deze overall wat minder verfijnd.
Met de Macan heeft Porsche wederom een uitstekende allrounder op de markt gebracht. Het kan met recht de eerste sportwagen onder de compacte SUV's worden genoemd. De rijeigenschappen in combinatie met de afwerking die we van Porsche gewend zijn is haast een perfect recept. Toch is niet alles rozengeur en maneschijn. Het sportieve randje moet je liggen en als je echt op zoek bent naar ruimte is de Macan niet de auto om te kiezen. Daarbij komt Porsche kwaliteit tegen een Porsche prijs, iets waar je zeker bij het aanvinken van opties rekening moet houden.
Wij leveren jong gebruikte Porsche's inclusief:
✅ 12 of 24 maanden Qoets merk garantie
✅ Exclusieve haal- en brengservice door heel Nederland
✅ Géén beschadigingen aan de binnen- of buitenkant, hooguit lichte gebruikssporen
✅ Eerste 10.000 kilometer of 6 maanden onderhoudsvrij
✅ Aflevering inclusief persoonlijke uitleg
Of maak nu een afspraak en kom langs in ons aflevercentrum in Utrecht.
Porsche Macan wensen doorgeven