Iedereen heeft de volgende gekscherende uitspraak over de Mercedes-Benz E-klasse wel eens gehoord; “als ik Mercedes wil rijden, dan bel ik wel een taxi!”. Hoewel de intonatie van deze opmerking veelal als sarcastisch/negatief wordt ervaren, is de stempel die hiermee op het imago van de Mercedes-Benz E-klasse wordt gedrukt ook zeer positief op te vatten. Hoewel de naam van de welbekende taxi-app anders doet vermoeden zijn de auto’s die sinds een aantal jaar voor veel taxiritten worden ingezet verre van premium te noemen. Hoe anders was het toen een taxi nog een decadente uitstraling had en dat kwam niet in de laatste plaats doordat een taxi destijds inderdaad veelal een Mercedes-Benz E-klasse betrof. De ritten daarin waren nooit (ongevraagd) oncomfortabel en het voelde ook echte als luxe vervoer.
Datzelfde decadente gevoel ontstaat bij het aanschouwen van de geëlektrificeerde Mercedes-Benz E-klasse, de Mercedes-Benz EQE. Hoewel het een model uit de E-klasse betreft lijkt de de Mercedes-Benz EQE qua lijnenspel helemaal niet op de ‘reguliere’ Mercedes-Benz E-klasse. Het gestroomlijnde en gestrekte silhouet geeft de auto zowel een elegant als chique voorkomen en kent daarmee veel gelijkenissen met de Mercedes-Benz EQS. Dit silhouet in combinatie met het volledige van een grille ontdaan front geeft de Mercedes-Benz EQE een ongekend lage CW-waarde van 0,22. Deze lage weerstand komt niet alleen ten goede aan de actieradius, maar resulteert ook in zeer weinig rijwindgeluid aan boord en draagt weer bij het comfort dat de inzittenden ervaren.
Comfort, comfort, comfort! Hoe de Mercedes-Benz EQE ook gereden wordt, oncomfortabel kan het eigenlijk niet worden. Daarmee geeft de Mercedes-Benz EQE zeker geen gezapige rijbeleving. Doordat de auto beschikt over diverse rijmodi is het mogelijk om de Mercedes-Benz EQE ook wat sportiever te rijden. Niet alleen het gasrespons en het stuurkarakter kan naar smaak/wens worden aangepast, maar ook sfeerverlichting, de opmaak van het instrumentarium en zelfs het motorgeluid.
Daarnaast is Mercedes-Benz er wonderwel in geslaagd om een zeer groot bedieningsscherm in de middenconsole te verwerken zonder dat het geforceerd of disproportioneel groot oogt. Het scherm draagt enerzijds bij aan een zeer luxe uitstraling en anderzijds aan een hoog bedieningsgemak. Doordat veel toepassingen in dit scherm zijn ondergebracht is het aantal fysieke knoppen op de middenconsole en -tunnel gereduceerd. Daarnaast zit de Mercedes-Benz EQE vol van handige en veiligheidsverhogende innovaties. Een daarvan betreft een camera die de verkeerslichten in het infotainment scherm in beeld brengt indien deze door de A-stijl of de daklijn voor de bestuurder aan het zicht onttrokken worden.
Het ‘opgeruimde’ interieur draagt ook bij aan de rust die aan boord van de Mercedes-Benz EQE wordt ervaren. De materialen zijn van zeer hoge kwaliteit en daar waar veel huidige interieurs worden gedomineerd door sec strakke lijnen, zijn de organische vormen en glooiende deur- en dashboardpanelen in de Mercedes-Benz EQE een verademing voor het oog.
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Zeer comfortabele en luxe rijbeleving | Bagageruimte niet de ruimste in zijn segment |
Ergonomisch en kwalitatief zeer hoogstaand | De snelste varianten hebben de minste actieradius |
Innovatief vormgegeven, maar nog steeds onmiskenbaar Mercedes-Benz | De lichtste motorisering is niet met 4MATIC beschikbaar |
De Mercedes-Benz EQE is met diverse motoren leverbaar, in vermogen variërend van 245 pk tot 625 pk en van WLTP rijbereik van 473 tot maximaal 662 kilometer. Hierbij is het niet zo dat de elektromotor met het grootste vermogen ook de grootste (theoretische) actieradius heeft. De Mercedes-Benz EQE 350+ lijkt de beste papier te hebben met een riant motorvermogen van 292 pk en en WLTP actieradius van 662 kilometer. De sterkere motoren zijn ook leverbaar met 4MATIC vierwielaandrijving. Deze auto’s zijn wat zwaarder dan de tweewielaangedreven varianten, wat zijn weerslag heeft op de actieradius.
Uitvoering | Vermogen | 0-100 km/h | Rijbereik (WLTP) |
---|---|---|---|
Mercedes-Benz EQE 300 | 245 pk | 7,3 sec. | 631 km |
Mercedes-Benz EQE 350 | 292 pk | 6,4 sec. | 631 km |
Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC | 292 pk | 6,3 sec. | 589 km |
Mercedes-Benz EQE 350+ | 292 pk | 6,4 sec. | 662 km |
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC | 408 pk | 4,7 sec. | 526 Km |
AMG Mercedes-Benz EQE 43 4MATIC | 476 pk | 4,2 sec. | 532 km |
AMG Mercedes-Benz EQE 53 4MATIC+ | 625 pk | 3,5 sec | 473 km |
Mercedes-Benz begeeft zich met de EQE in een reeds goed voorzien segment. Zo heeft Audi al geruime tijd de ‘oer’ e-tron in haar gamma en heeft Tesla de Model S respectievelijk Model X. BMW heeft op haar de beurt de BMW iX. Wat meteen opvalt is dat de Mercedes-Benz EQE ondanks zijn zeer moderne lijnen de enige binnen het segment betreft die nog te bestempelen als sedan - of Limousine zoals Mercedes-Benz het zelf aanduidt - in klassieke zin des woords. Alle concurrenten betreffen SUV/Crossover achtigen, waarbij de Tesla model S - als meer gangbare hatchback - qua carrosserie nog het meest in de buurt komt van de Mercedes-Benz EQE.
Mercedes-Benz lijkt deze keuze bewust gemaakt te hebben. Dit aangezien Mercedes-Benz tevens de EQE SUV aan haar gamma heeft toegevoegd. De Mercedes-Benz EQE raakt als luxe sedan/limousine precies de juiste snaar. In de kern draait het bij de Mercedes-Benz EQE om personen in een uiterst comfortabele omgeving van A naar B te brengen, zonder bijvoorbeeld een grote bagageruimte die veelal toch niet benut wordt en afbreuk doet aan de elegante belijning van een luxe limousine.
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de Mercedes-Benz EQE . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
Problemen met de remmen |
De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een EQE te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie
Met de Mercedes-Benz EQE laat de autofabrikant uit Stuttgart ontegenzeggelijk zien dat zij als geen ander begrijpen hoe een subliem comfortabel rijdende luxe limousine dient te ogen en te rijden. De Mercedes-Benz EQE is enerzijds een echt een nekkendraaier in het straatbeeld en anderzijds een weelde van rust en rijplezier voor haar inzittenden. De Mercedes-Benz EQE is zowel vanbuiten als vanbinnen bijzonder fraai ontworpen. De lijnen en materialen zijn onmiskenbaar Mercedes-Benz, maar ogen toch net weer een stuk bijzonderder dan die van de meer reguliere modellen. De kwaliteitsbeleving aan boord van de Mercedes-Benz EQE van ongekend hoog niveau en daarnaast is de actieradius van eigenlijk iedere variant meer dan toereikend.
Hierbij komen we eigenlijk weer aan bij stelling waarmee we begonnen. Als wij vluchtig vervoer nodig hebben om van A naar B te komen dan gebruiken wij de eerder genoemde app. Als we echter willen baden in een weelde van rust en luxe en ons de rit niet lang genoeg kan duren dan stappen wij het liefst in de Mercede-Benz EQE.
Wij leveren jong gebruikte Mercedes' inclusief:
✅ 12 of 24 maanden Qoets merk garantie
✅ Exclusieve haal- en brengservice door heel Nederland
✅ Géén beschadigingen aan de binnen- of buitenkant, hooguit lichte gebruikssporen
✅ Eerste 10.000 kilometer of 6 maanden onderhoudsvrij
✅ Aflevering inclusief persoonlijke uitleg
Of maak nu een afspraak en kom langs in ons aflevercentrum in Utrecht.
Mercedes EQE wensen doorgeven