Ondanks dat de BMW X7 allerminst beticht kan worden van een bescheiden maatvoering, wordt deze BMW op de Amerikaanse en Aziatische continenten nog altijd aangeduid als ‘mid-size SUV’. Het gegeven dat de vraag naar ‘full-size’ SUV’s aldaar nog steeds onverminderd is, heeft BMW doen besluiten om een SUV te ontwikkelen boven de X5. Evenals nu het geval is bij de 7-serie en de 5-serie onderscheidt de X7 zich qua voorkomen wezenlijk van de X5. Alles aan de X7 is net een stukje ruimer, luxer en groter. Dat laatste geldt niet in de laatste plaats ook voor de grille.
Door de X7 een verlengde X5 te noemen, doe je het vlaggenschip uit de ‘X Reihe’ veel te kort. De X7 is namelijk groot(s) in alle opzichten. Hiermee is ook de derde zitrij in de X7 riant te noemen. Uiteraard zijn de natuurwetten niet volledig voor de gek te houden, maar ondanks dat de X7 flink langer (23 cm) en ook hoger (6 cm) is dan de X5, rijdt de X7 niet wezenlijk anders dan zijn ‘kleinere’ broer. Dat is niet alleen bewonderenswaardig te noemen, maar feitelijk ook noodzakelijk, aangezien BMW een naam hoog heeft te houden als het gaat om rijdynamiek.
De X7 onderscheidt zich uiteraard door zijn indrukwekkende voorkomen, zowel van buiten als van binnen. Aan boord ontbreekt het zowel de bestuurder als de overige inzittenden - ongeacht de gekozen zitrij - aan niets. Van geventileerde comfortstoelen met massagefunctie en high-end audio van Bowers & Wilkins (met 20 luidsprekers) tot en met 5-zone automatische airconditioning en een met kristal ingelegde versnellingshendel; de optielijst is nagenoeg eindeloos. Daarnaast zijn de ingenieurs van BMW er bijzonder goed in geslaagd om ondanks zijn formaat en gewicht de X7 toch een BMW-waardige rijbeleving mee te geven.
De BMW X7 is leverbaar (geweest) met 5 motoren, 3 diesel motoren en 2 benzine motoren. In 2019 is de X7 geintroduceerd als diesel met de X7 xDrive30d en de X7 xDriveM50d. Beide betreffen de 3.0 liter 6-cilinder. De 30d als twin turbo en de M50d met 4 turbo's met respectievelijk 265 pk en 400 pk. Daarnaast zijn er nog twee benzinemotoren, een 3.0 liter 6-cilinder en een 4.4 liter 8-cilinder met respectievelijk 333 en 530 pk. De 6-cilinder benzine wordt tevens bijgestaan door een 11 pk sterke elektromotor. Vooralsnog is de X7 niet als plug-in hybride leverbaar.
Hieronder een volledig overzicht van de beschikbare motoren in de BMW X7.
Uitvoering | Vermogen | Motor | 0-100 km/h |
---|---|---|---|
Benzine: | |||
BMW X7 xDrive40i | 333pk. | 3,0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 6,3 sec. |
BMW X7 M50i | 530 pk. | 4,4 liter 8-cilinder TwinPower Turbo | 4,7 sec. |
Diesel: | |||
BMW X7 xDrive30d | 265 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo Diesel | 7,0 sec. |
BMW X7 xDrive40d | 340 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo Diesel | 6,1 sec. |
BMW X7 M50d | 400 pk. | 3.0 liter 6-cilinder Quadturbo Diesel | 5,0 sec. |
De directe concurrenten van de X7 zijn al geruime tijd vertegenwoordigd in het segment. Zo levert Mercedes-Benz al sinds 2006 de GLS en Audi sinds datzelfde jaar de Q7. Ook in dit segment ligt de focus van BMW niet alleen op comfort en luxe, maar ook op rijbeleving. De twee voornoemde Duitse concurrenten richten zich beduidend meer op comfort. Qua maatvoering en luxe kan de Land Rover Range Rover ook als concurrent van de X7 worden beschouwd al is deze nobele Brit niet leverbaar met een derde zitrij. De X7 troeft overigens zowel qua lengte als qua breedte al de voornoemde concurrenten af.
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Ondanks riante maatvoering nog steeds BMW-waardige rijbeleving | Interieurafwerking nog niet op niveau van Audi |
Volwaardige 6- of zelfs 7-zitter | Vooralsnog geen plug-in hybride aandrijflijn(en) |
Indrukwekkende uitstraling vanuit iedere hoek | Ontwerp is ietwat smaakgevoelig |
Door combinatie van ruimte, luxe en rijdynamiek, zeer beperkte concurrentie | Hoge ‘vanaf’ nieuwprijs en prijzen van opties |
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de BMW X7 . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
Airco systeem voor interieur en voor koeling van het accupakket. |
Remproblemen zoals trillingen, piepende geluiden en verminderd remvermogen |
De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een BMW X7 te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie
De BMW X7 is een bijzonder indrukwekkende, ruime en luxe auto. Daar waar de derde zitrij van de X5 geschikt is voor kinderen en niet al te lange ritten, beschikt de X7 over een echt volwaardige derde zitrij. Ondanks zijn maatvoering en gewicht voorziet de X7 bovendien in een BMW-waardige rijbeleving. De enthousiaste bestuurder die tevens regelmatig meer dan 4 passagiers in alle luxe wenst te vervoeren, maar niet gecharmeerd is van een MPV of personenbus, is met de X7 bijzonder goed bediend. Daarnaast deelt de X7 niet voor niets hetzelfde getal in zijn typeaanduiding als dat van de grootste sedan van de Beierse fabrikant. Het is met recht de overtreffende trap van alles wat BMW tot nu toe aan SUV’s heeft ontwikkeld.