De derde generatie X3 is geïntroduceerd in 2017. Deze keer is de X3 niet gebaseerd op het platform van de 3 Serie, maar is er een ingekort 5 Serie platform gebruikt. Deze keuze is duidelijk merkbaar in zowel het ruimte aanbod als de rijeigenschappen. Daarnaast profiteert de nieuwe X3 ook van alle technologieën en opties die al bekend zijn in de 5-Serie. Welbeschouwd is de X3 voor velen een serieus alternatief voor de X5, die in zijn nieuwste gedaante ook duidelijk weer een stapje omhoog gemaakt heeft.
Comfort, rust en stabiliteit zijn zaken die meteen opvallen, echt een klasse meer auto dan zijn voorganger. Ook de afwerking en het materiaalgebruik zijn van zeer hoog niveau en verregaand vergelijkbaar met de 5-Serie. Aangaande de techniek is elke X3, met uitzondering van de 18d sDrive, voorzien van xDrive vierwielaandrijving gekoppeld aan de befaamde 8 traps ZF automaat. De verdeling van de aandrijfkrachten wordt door de elektronica feilloos geregeld afhankelijk van de weg- en weersomstandigheden.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste min en pluspunten
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Rijeigenschappen op topniveau | Afwerkingskwaliteit van het interieur is bij Audi een beetje beter |
Zitpositie van de bestuurder | Luchtvering is helaas geen optie. Dit had nog verder bij kunnen dragen aan het comfort van de auto. |
BMW iDrive systeem werkt subliem | Hoge "vanaf" nieuwprijs en optie prijzen |
Veel optie en keuze mogelijkheden |
BMW heeft voor het nieuwe model X3 ook een reeks nieuwe benzine, diesel en hybride aandrijflijnen geintroduceerd. Boven de standaard benzine motor, de BMW X3 xDrive 20i, biedt de X3 xDrive 30i met 258 pk een hele plezierige balans tussen comfort, power en verbruik. Uiteraard is er voor de echte benzine liefhebber ook het kenmerkende geluid van een zescilinder beschikbaar in de vorm van de X3 M40i.
Het diesel aanbod begint met de enige niet vierwiel aangedreven versie, de X3 sDrive 18d. Naast de X3 xDrive 20d is de 3.0 liter 6 cilinder xDrive 30d natuurlijk een vertrouwde BMW motorisering en een hele fijne combinatie met de nieuwe X3. En als dat niet genoeg is, heeft BMW ook nog de X3 M40d geintroduceerd met 326 pk en 680 Nm. koppel.
Voor het eerst is er in de BMW X3 ook een echt M model te kiezen. De BMW X3 M is met zijn 510 pk een feest met alle praktische gebruiksmogelijkheden voor alledag. Deze versie is zoals de andere M modellen ook nog te voorzien van het M competition pack.
Sinds begin 2020 is de BMW X3 ook te bestellen als Plug-in-Hybrid, de BMW X3 xDrive 30e. De introductie van de volledig elektrische BMW iX3 wordt in de loop van 2020 verwacht.
Hieronder een overzicht van de beschikbare motoren in de BMW X3.
Uitvoering | Vermogen | Motor | 0-100 km/h |
---|---|---|---|
Benzine: | |||
BMW X3 xDrive 20i | 184 pk. | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo | 8,3 sec. |
BMW X3 xDrive 30i | 252 pk. | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo | 6,4 sec. |
BMW X3 M40i | 360 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 4,8 sec. |
BMW X3 M | 510 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 4,1 sec. |
Plug-in-Hybrid: | |||
BMW X3 xDrive 30e | 292 pk. (184 pk. + 108 pk.) | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo + Elektromotor | |
Diesel: | |||
BMW X3 sDrive 18d | 150 pk. | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo | 9,5 sec. |
BMW X3 xDrive 20d | 190 pk. | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo | 7,9 sec. |
BMW X3 xDrive 30d | 265 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 5,8 sec. |
BMW X3 M40d | 326 pk. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo | 4,9 sec. |
Bij de introductie van de eerste generatie X3 in 2003 was er niet zoveel concurrentie in dit segment als nu. De voornaamste spelers in dit segment zijn de Audi Q5, Mercedes GLC, Jaguar F-Pace en Volvo XC60. De Q5, zeker met het optionele luchtgeveerde onderstel, is een serieus alternatief voor de X3. De Q5 is een zeer comfortabele, mooi afgewerkte auto met eveneens heel veel aankledingsmogelijkheden en een sportieve SQ5 als tegenstrever voor de BMW M-uitvoeringen. De Volvo is een zeer modern ogende goed aangeklede auto met een wat minder verfijnd onderstel. De nieuwe Mercedes GLC is ook een serieus alternatief voor de X3 op vergelijkbaar hoog niveau, persoonlijke voorkeur zal de doorslag moeten geven. De Jaguar mist wat verfijning op het gebied van afwerking en de entertainmentsystemen komen wat verouderd over.
De huidige BMW X3 is door de groei van de afgelopen 2 modellen bijna even groot als de BMW X5 van 2 modellen geleden. En daarmee komt de vraag naar boven; Moet ik een BMW X3 of een BMW X5 kiezen?
Het grote verschil tussen deze auto's is het comfort en de ruimte in het interieur. De BMW X5 is een meer comfortabele auto (zeker met de optionele luchtvering) met meer ruimte in het interieur. Optie's als "Comfortzetels" zijn bijvoorbeeld niet te bestellen op een BMW X3.
De andere kant is dat een X3 een meer lichtvoetige auto is om mee onderweg te zijn. Minder "log" zo je wil...
Verschillen | BMW X3 (G01) | BMW X5 (G05) |
---|---|---|
Bagageruimte | 550-1600 liter | 650-1870 liter |
Lengte | 4708 mm | 4922 mm |
Breedte | 1891 mm | 2004 mm |
Hoogte | 1676 mm | 1745 mm |
Wielbasis | 2864 mm | 2975 mm |
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de BMW X3 . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
Problemen met het elektrische systeem van de auto, zoals verlichting of audiosysteem. |
Storingen in de software van het Panoramadak |
Problemen met de ophanging van de auto, zoals vering of schokdempers. |