Wie in de markt is voor een ruime, betrouwbare en sportieve "Station" in het zogenoemde E-segment kan al zeven generaties lang rekenen op de BMW 5 Serie Touring. Sinds 1988 - bij de komst van de derde generatie - produceert de fabrikant uit Beieren tevens een stationwagon naar gelijksoortig recept op basis van de BMW 5 Serie. De huidige generatie, de zogenaamde G31, werd in 2017 geïntroduceerd en heeft medio 2020 een facelift ondergaan. Niet dat de BMW 5 Serie (G30) al gedateerd oogde, maar blijkbaar zagen de ingenieurs van BMW toch ruimte om een nog hogere vorm van perfectie te bereiken. Dat laatste klinkt wellicht wat overtrokken, maar feit is wel dat de BMW 5 Touring eenvoudigweg vrijwel alles goed doet en dat ook uitstraalt. Daarbij kent de auto meerdere gezichten, zowel qua rijbeleving als qua voorkomen.
Om de uitstraling van de BMW 5 Serie nog beter op je wensen aan te laten sluiten heeft BMW verschillende "lines" ontwikkeld. De op comfort en luxe gerichte bestuurders laten zich goed bedienen met de ingetogen en chique Luxury Line. De meer op sportiviteit gerichte bestuurders opteren veelal voor de Sport Line of de nog meer uitgesproken M-sport versies. Hiermee weet de BMW 5 Serie een grote schare fans aan zich te binden, wat onder meer heeft geresulteerd in de onderscheiding van ‘Zakenauto van het jaar 2019’.
De BMW 5 Serie Touring onderscheidt zich al jaren op dezelfde manier: het combineren van rijbeleving met een ongekend hoog kwaliteitsniveau en praktische bruikbaarheid. Iedere generatie opnieuw weet de auto zich te positioneren als benchmark voor zijn meest geduchte concurrenten, voornamelijk auto's van Duitse makelij. Maar ook voor de niet-Duitse spelers die voet aan de grond in het E-segment proberen te krijgen zoals Jaguar en Volvo.
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
Auto heeft een ongeëvenaard dynamisch karakter | Hoge ‘vanaf’ nieuwprijs en hoge prijzen van de opties |
Een hoogwaardigere afwerking van het ex- en interieur | Hybride aandrijflijn voor de Touring pas leverbaar vanaf modeljaar 2021 |
Praktische bruikbaarheid | Materiaal gebruik interieur bij Audi nog een klein beetje beter |
Nog altijd de benchmark binnen het zogenaamde E-segment |
Het programma motoren begint met de inmiddels bekende 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo motoren. De BMW 520i Touring levert met deze motor 184 pk en de BMW 530i Touring variant levert 252 pk. De enige 6-cilinder die is overgebleven is de BMW 540i xDrive touring welke 340 pk levert met een 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo.
Helaas zijn de 8-cilinder motoren zoals deze in de BMW M550i xDrive en de BMW M5 liggen niet in de Touring verkrijgbaar.
Ook de plug in hybride aandrijving lijnen zijn tot en met de facelift van eind 2020 alleen voor de Sedan beschikbaar. Vanaf deze facelift zijn er twee varianten van de 4-cilinder plug in hybride te bestellen. De BMW 520e Touring en de BMW 530e (xDrive) Touring. Beide versies combineren een 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo met een elektromotor. Dit resulteert in een gecombineerd vermogen van 204 pk voor de 520e en 292 pk voor de 530e. De 530e Touring is ook als xDrive bestelbaar. De 545e blijft helaas alleen beschikbaar voor de Sedan variant.
De BMW 5 Serie Touring is leverbaar met in totaal zes verschillende dieselmotoren. Alle zes zijn gebaseerd op twee basismotoren, de 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo en de 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo. De vermogens lopen uiteen van 150 pk voor de 2.0 liter 4-cilinder 518d tot 400 pk voor de 3.0 liter 6-cilinder Quad Turbo BMW M550d Touring.
Hieronder een volledig overzicht van de beschikbare motoren in de BMW 5 Serie Touring.
Uitvoering | Vermogen | Koppel | Motor |
---|---|---|---|
Benzine: | |||
BMW 520i Touring | 184 pk. | 290 Nm. | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo |
BMW 530i Touring | 252 pk. | 350 Nm. | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo |
BMW 540i xDrive Touring | 340 pk. | 450 Nm. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo |
Plug-in-Hybrid: | |||
BMW 520e Touring (verkrijgbaar vanaf de facelift) | 204 pk. (163 pk. + 109 pk.) | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo + elektromotor | |
BMW 530e Touring (verkrijgbaar vanaf de facelift) | 292 pk. (184pk. + 109pk.) | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo + elektromotor | |
Diesel: | |||
BMW 518d | 150pk. | 350 Nm. | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo |
BMW 520d | 190 pk. | 400 Nm. | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo |
BMW 525d | 228 pk. | 500 Nm. | 2.0 liter 4-cilinder TwinPower Turbo |
BMW 530d | 265 pk. | 620 Nm. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo |
BMW 540d xDrive | 320 pk. | 680 Nm. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo |
BMW M550d xDrive | 400 pk. | 760 Nm. | 3.0 liter 6-cilinder TwinPower Turbo |
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de BMW 5 Serie Touring . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
Elektronische problemen zoals iDrive-interface, verlichting en navigatiesysteem |
Problemen met de ophanging zoals krakende geluiden en stabiliteit |
Brandstofsysteem problemen inclusief brandstofpomp en -leidingen |
Storingen in de software van het Panoramadak |
De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een BMW 5 Serie Touring te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie.
Net als bij veel andere modellen van BMW zijn de concurrenten van de 5 Serie Touring bijna een cliché te noemen: De Audi A6, de Mercedes E-klasse en de Volvo V90. Of hier ooit verandering in gaat komen is de vraag. Of Tesla moet een E-segment elektrische station introduceren met vergelijkbare kwaliteit en rijdynamiek. Jaguar (XF) en Lexus (GS) doen al een aantal generaties verwoede pogingen om klanten voor zich te winnen, maar spelen vooralsnog nog steeds een rol in de marge. Daarnaast hebben merken als Alfa Romeo (166) en Saab (9-5, RIP) het segment al geruime tijd noodgedwongen verlaten. Een opvallende, succesvolle nieuwkomer betreft Volvo V90. Alhoewel de Zweed eigenlijk niet echt als concurrent kan worden gezien van de BMW 5 Serie Touring kijkend naar rijdynamiek en prijsstelling. Het is niet de kwaliteit ontbreekt, maar de Volvo richt zich volledig op comfort en zal daarmee de dynamische bestuurders niet weten te bekoren.
Door zijn unieke combinatie van comfort en rijdynamiek is en blijft de BMW 5 Serie Touring nog altijd de benchmark in zijn segment. De combinatie van rijdynamiek, kwaliteit en praktisch gebruik maakt hem de koning in zijn klasse. Dat laten de verkoopcijfers ook zien. In 2019 en 2020 zijn er in Nederland bijna twee keer zoveel BMW 5 Series verkocht als Mercedes E-klasses en meer dan drie keer zoveel BMW 5 Series als Audi A6-en. Dit kan natuurlijk ook juist een reden zijn om voor één van de andere twee te opteren.
In 4 stappen naar jouw ideale auto
1️⃣ Geef eenvoudig jouw persoonlijke wensen aan
2️⃣ Vervolgens zoeken wij naar de perfecte auto
3️⃣ Je ontvangt een persoonlijk en vrijblijvend voorstel
4️⃣ We bespreken het voorstel en eventueel aanvullende wensen