De Audi Q4 e-tron (Sportback) draait inmiddels sinds 2018 mee en gezien het grote succes van Audi’s eerste volledig elektrische auto kon een vervolg binnen een lager segment dan ook niet uitblijven. Sinds 2021 heeft Audi de Q4 e-tron aan haar modellengamma toegevoegd. Gelijk aan zijn grotere broer is de Audi Q4 e-tron zowel als de reguliere variant (zonder toevoeging) als Sportback verkrijgbaar.
De Audi Q4 e-tron is letterlijk een compacte(re) variant op een bekend thema. Een volledig elektrische auto met de vertrouwde Audi kwaliteit, beleving en looks. Ten aanzien van laatstgenoemde is de Audi Q4 e-tron wel ietwat meer uitgesproken ‘elektrisch vormgegeven’ dan de oer-e-tron. De Audi Q4 e-tron heeft namelijk meer de proporties die je inmiddels bij een elektrische auto zou verwachten, zoals verder naar voren geplaatste A-stijlen (of kortere ‘motorkap’ zo u wil) en een hogere carrosserie waarbij het passagierscompartiment zich echt in het midden tussen de assen van de auto bevindt.
De Audi Q4 e-tron staat op hetzelfde platform als de Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq en deelt tevens veel van zijn techniek met deze concern genoten. Echter, Audi heeft zoals te verwachten duidelijk een premium twist gegeven aan de Q4 e-tron. De gebruikte materialen zijn des Audi’s high end en het interieur oogt en voelt qua design en gebruikte materialen niet alleen een trede hoger staat dan zijn equivalenten uit het VAG concern, maar doet zelfs niet onder voor zijn grotere broer, de Audi e-tron.
De Audi Q4 e-tron staat qua ergonomie weer op eenzame hoogte. Alle bedieningselementen zitten op de plekken waar je ze zou verwachten en de vormgeving is zowel fraai als degelijk. Opvallend is dat in tegenstelling tot de eerder genoemde (en eerder geïntroduceerde) Audi e-tron, de Audi Q4 e-tron beschikt over een aantal fysieke knoppen, zoals voor de klimaatbeheersing en stoelverwarming. Dit zou uit budget overwegingen geboren kunnen zijn al hebben wij geen uitgesproken voorkeur voor het een of ander. De stoelen van de Audi Q4 e-tron beschikken ongeacht de uitvoering over geïntegreerde hoofdsteunen. Dit oogt niet alleen sportief, maar hiermee wordt voorkomen dat de hoofdsteunen op een onjuiste manier worden afgesteld.
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Vormgeving en kwaliteit interieur van klasse hoger | Standaard niet overdreven rijk uitgerust |
Ook met befaamde quattro vierwielaandrijving verkrijgbaar | Voor wat betreft prestaties niet grensverleggend |
Wederom fraai Audi design | Geen frunk (bagageruimte aan de voorzijde) |
De Audi Q4 e-tron (Sportback) is met vier "motoriseringen" leverbaar, te weten de 35, 40, 45 en 50. Hierbij staan de getallen voor het vermogen (en de actieradius), dat start bij 170 pk en eindigt bij 299 pk. De 45 en 50 zijn altijd voorzien van de befaamde Quattro vierwielaandrijving. De 35 en 40 beschikken hier niet over, maar hebben opvallend genoeg achterwielaandrijving. Daarmee is een veelgehoorde klacht bij elektrische auto’s - de aandrijfkrachten zijn veelal te veel voelbaar in de besturing - teniet gedaan. Het bereik van de Audi Q4 is niet grensverleggend, maar staat zeker op gelijke tred met de concurrentie.
Uitvoering | Vermogen | Motor | 0-100 km/h | Rijbereik (WLTP) |
---|---|---|---|---|
Q4 e-tron 35 (Sportback) | 170 pk | Volledig elektrisch | 9,0 sec. | 340 km |
Q4 e-tron 40 (Sportback) | 204 pk | Volledig elektrisch | 8,5 sec. | 520 km |
Q4 e-tron 45 (Sportback) quattro | 265 pk | Volledig elektrisch | 6,9 sec. | 490 km |
Q4 e-tron 50 (Sportback) quattro | 299 pk | Volledig elektrisch | 6,2 sec. | 488 km |
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de Audi Q4 e-tron . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
De Audi e-tron GT heeft enkele problemen ondervonden met betrekking tot de batterijduur en laadtijden. |
De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een Audi Q4 e-tron kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie.
De Audi Q4 e-tron concurreert bijna clichématig met de andere Duitse twee grootmachten in de vorm van de BMW iX3 en de Mercedes EQA/EQB. Daarnaast zitten ook de Volvo XC40 Electric, de Polestar 2 en de Tesla Model Y in het vaarwater van de Audi Q4 e-tron. De verschillen zijn met name te vinden in de vormgeving en en de rijdynamiek, feitelijk dezelfde verschillen die de fabrikanten vertonen tussen de modellen die zijn voorzien van een verbrandingsmotor (indien van toepassing). Doordat de Audi Q4 e-tron van meet af aan als elektrische auto is ontwikkeld klopt het geheel net iets beter dan bij de concurrenten waarbij een model met reguliere verbrandingsmotor als uitgangspunt heeft gediend. Dat zit dan voornamelijk in de gewichtsverdeling door de plaatsing van het accupakket wat van invloed is op het rijgedrag.
Gelijk aan zijn grote broer de Audi e-tron (Sportback) is de Audi Q4 e-tron (Sportback) bijzonder goed geslaagd te noemen. Zowel het design van het exterieur als het interieur zijn des Audi’s en ook de kwaliteitsbeleving is bijzonder goed. De verwachting is dat de Audi Q4 40 in Nederland de meest gewilde variant zal zijn/worden. Hoewel het vermogen van deze versie - 204 pk - niet perse tot de verbeelding spreekt is dit aantal pk’s wel altijd beschikbaar. Daarmee is snelheidsbeleving meer dan goed.
De achterwielaandrijving, waarmee Q4 e-tron voor Audi begrippen een vreemde eend in de bijt is, geeft de Audi Q4 e-tron ook een zeer goede rijdynamiek. Doordat er niet teveel gewicht op de vooras drukt is de besturing fijn direct en kan de auto zijn vermogen goed op de weg kwijt. Een andere prettige bijkomstigheid van het ontbreken van de motor voorin is dat er ook meer ruimte voor de stuurinrichting bestaat, waardoor de Audi Q4 e-tron beschikt over een kleine(re) draaicirkel.
De Audi Q4 e-tron is precies wat Audi voor ogen had; het premium alternatief voor de Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq. De Audi Q4 e-tron schurkt op veel punten tegen de Audi e-tron aan en is daarmee niet zozeer zijn kleinere (mindere) broertje, maar veel meer zijn light variant.
Wij leveren jong gebruikte Audi's inclusief:
✅ 12 of 24 maanden Qoets merk garantie
✅ Exclusieve haal- en brengservice door heel Nederland
✅ Géén beschadigingen aan de binnen- of buitenkant, hooguit lichte gebruikssporen
✅ Eerste 10.000 kilometer of 6 maanden onderhoudsvrij
✅ Aflevering inclusief persoonlijke uitleg
Of maak nu een afspraak en kom langs in ons aflevercentrum in Utrecht.
Audi Q4 wensen doorgeven